Co-founder en voormalig mede-eigenaar van Grutto Design.
Terugkijkend op 2 mooie jaren vanaf het begin in 2020 tot nu. Blik vooruit; op naar een nieuw hoofdstuk
Ik ben uitgestapt bij de Grutto Design waaier.
Sinds dit jaar zijn er in de samenwerking binnen Grutto Design andere opvattingen ontstaan over het verder doorzetten van het merk. Deze opvattingen omtrent beleidsvoering zijn zodanig uit elkaar gegroeid dat er is besloten om de samenwerking niet langer voort te zetten. Het merk blijft maar dan zonder mij.
Ik ben uitgestapt bij de Grutto Design waaier.
Sinds dit jaar zijn er in de samenwerking binnen Grutto Design andere opvattingen ontstaan over het verder doorzetten van het merk. Deze opvattingen omtrent beleidsvoering zijn zodanig uit elkaar gegroeid dat er is besloten om de samenwerking niet langer voort te zetten. Het merk blijft maar dan zonder mij.
Hieronder een kijk op mijn werkzaamheden.

Logo ontwerp voor het merk. Na het bedacht hebben van de naam, was het tijd voor een logo. Deze heb ik als volgt tot stand laten komen. Het eindlogo is in samenwerking met een ander grafisch vormgever ontwikkeld.
Grutto is not just a brand.
It’s the spirit of a free state of mind.
Just like the Grutto bird itself, from which the brand takes it’s name, our products are ready for your endurance challenge.
Whether it’s flying along and feeling comfortable in the “peloton”, or traveling epic distances on its own, the Grutto can impress to get success when it feels the urge.
This spirit lives in every cyclist, and we at Grutto Design use this spirit to produce a wide range of products to make you satisfied on and around the bike. Grutto is for cyslists that go for that “low flight spirit”, against wind, rain or in the burning sun, pushing personal limits to bring out real freedom; just like the Grutto bird.
Design
Our focus is on sleek design and we place a high importance on originality. We want you to be dressed to impress! When it comes to long distance riding, quality is crucial and we want to ensure you can ride in the most efficient way possible. For our socks, this means a seamless and tight closure around the ankle. And of course the Grutto bird will embellish each and every Grutto design.
Quality
For great endurance and made to last that extra mile. Sleek but strong. Perfect fit and color resistant after every wash.
Production sites
In the range of the reach of Grutto’s flights.
Ontstaan
De naam is bedacht. Het logo is gecreëerd. Het verhaal is ontstaan. Met onderzoek naar de vogel 'Grutto' kwam ik op vele raakvlakken met het wielrennen en de wielrenner(ster). Deze aanknopingspunten waren perfect voor het maken van een passend verhaal. Daarnaast bleek de 'Grutto' met uitsterven bedreigd, dit gaf een mooie kans om maatschappelijke betrokkenheid te tonen door deze weidevogel te ondersteunen. Een uitgebreid verhaal in het Nederlands werd op papier gezet. Samen met een expert ben ik aan de slag gegaan voor een compacter en meer pakkend verhaal, dit ging verder in het Engels om direct international een goede tekst te hebben. Het creatieve proces tot een Engelse tekst was afgerond, om daarna door twee vrienden met Engelse grammer skills het verhaal te laten controleren. De verbeterpunten doorgevoerd en zie hierboven en resultaat.

Website
Terwijl hiernaast al een stukje van de site te zien is met producten. Was de eerste site meer informatief, er waren nu eenmal nog weinig producten in de collectie. Deze eerste site was dan ook nog een eenvoudige Wordpress site wat wel al wat eerste verkooppunten wist op te leveren.
Met de groei en het uitbreiden van de collectie was er behoefte aan een webshop. Deze heb ik dan ook gemaakt met Shopify. Een goede tool om een eigen online winkel te maken. Met het kiezen van het gewenste thema kon de shop verder afgemaakt worden. Beeldmateriaal, teksten en kleur; over alles werd nagedacht.
Collectie
Met de start van Grutto Design werd gekozen voor een witte en zwarte sok in zowel een hoge als lagere pasvorm in de maten S, M en L. Op de sok werd het ronde logo van Grutto Design geplaatst. Al snel werd duidelijk dat de ronding bij het aantrekken een ovaal werd, dit effect gaf niet het gewenste resultaat en zag er dan ook minder mooi uit. Dit moest veranderen. Vanaf toen ontwierp ik de sokken met het logo zoals nu bekend is, zonder cirkel eromheen.
Naast zwart en wit werd het tijd om wat kleur toe te voegen in de vorm van wat speciale designs. De eerste collectie die ik ontwierp staan nu bekend als; Jail Bird, Meadow en Polder Party. Deze sokken zijn bij onze eerste fabrikant geproduceerd. Bij het overstappen naar een andere fabriek werd ook gekozen om andere kleuren toe te voegen wat begon met donker blauw (oceaan blauw) resulteerde gaandeweg in: IL Grutto (Grijs), Grutto Rosa (Roze), Red Alert (Rood), Yellow Bird (Geel) en Forest Green (Groen).
De keuze voor hoge en lage zwarte en witte sokken was er om iedere wielrenner(ster) van dienst te kunnen zijn. Enkel was te merken, dat terwijl bij ons het bij maat 46 ophield, dit niet voor iedereen hoeft te gelden. Om fietsers op grote voet ook te kunnen voorzien van sokken werd de maatvoering 47-50 toegevoegd bij zowel de zwarte als witte sokken.
Ondertussen werd het concept van speciale designs doorgezet. Ieder voorjaar werden mijn ontworpen designs geïntroduceerd. Met in het tweede seizoen; Mount Grutto, Mixed Feathers, Bird Side Down en Puzzle Bird. Om in het derde seizoen deze parels te introduceren: Down Town Grutto, Groovy Bird, Telebirdtation en Level Up.
Terwijl alle sokken in kleur, design en soms dus lengte van elkaar varieerde was er ook verschil in materiaal. Er is namelijk ook de merino sok, geschikt voor in de winter met goede warme eigenschappen. Om verder in te spelen op materiaal soorten werd er gedacht aan de doelgroep offroad. De MTB'er en opkomende gravelrider. Speciaal voor deze doelgroep werd de Offroad Sok ontwikkeld in samenwerking met het Offroad Cycling Team. Verstevigd op cruciale punten en dikker van stof voor extra ondersteuning. Ook deze sok in vier kleurstellingen werd opgenomen in de collectie.
Binnen de sokken-collectie ontstond er door de verschillende kleuren en ontwerpen dus een hoop diversiteit. Om meer te zijn dan alleen een sokkenmerk werden er producten toegevoegd zoals vrijetijdskleding (hoodies, sweaters, shirts en petjes). Voor op de fiets is er naast de sokken; het klassieke koerspetje en de Lake fietsschoenen.

Hierboven zijn de gekleurde sokken terug te zien. Qua kleuren ieder uniek en op zichzelf staand. Mooie kleuren die in directe zin niets met elkaar te maken hebben. Hetgeen wat ze verbind is het logo gebruik en de bijzondere naamgeving. De naamgeving van de roze, grijze, rode, gele en groene sok is te danken aan trouwe en fanatieke volgers. Bij het bekendmaken van de nieuwe kleur werd er de mogelijkheid gegeven om een naam in te sturen. Uit de binnengekomen naamopties werd door middel van stemrondes de definitieve bepaald. In een superleuke co-creatie kwam dit succesvol tot stand.

Level Up
Iedere sok met een speciaal design is gebaseerd op een thema of verhaal. Terwijl dit ten grondslag ligt kan de naamvoering hier soms van afwijken en daardoor een nieuw verhaal vertellen. De veelzijdigheid waarmee naar een design gekeken kan worden is hierbij direct ook het spel van de creatie.
Achter dit design moest het verhaal van Nederland - Waterland verteld worden. Ik heb dit willen vertellen door het NAP als voorbeeld te nemen. De lijnen geven hierbij het waterstand aan. Ook de kleurstelling is hierbij een afgeleide van het NAP.
Voor de naam heb ik gekozen voor Level Up. Dit naar aanleiding van het stijgende waterpeil. Maar ook met een knipoog naar de sport, met het willen verbeteren en vooruitgang boeken. Met deze sokken ga je voor 'level up'. Het lijnenspel deed mij namelijk ook denken aan een boosterpeil wat soms te zien is bij games.
Telebirdation
Dit design is een voorbeeld waarbij het eerste idee totaal veranderd naar een ander concept. In eerste instantie begon het design met een zwarte lijnenspel en kleuren gebaseerd op Piet Mondriaan.
De drukte van vele lijnen en kleuren wilde ik terugbrengen naar iets eenvoudigers. De wirwar van lijnen hierdoor teruggebracht naar een streep. Ook de kleuren blauw, geel en rood teruggebracht naar alleen rood.
Het lijntje dun en staat los in de ruimte. Het logo er tegenaan geplakt maar loopt niet door naar de andere kant van het lijntje. Hierdoor lijkt het of het logo verdwijnt achter het lijntje. Door het omgekeerde te doen aan de andere kant, lijkt het alsof het logo daar er weer uitkomt - teleportatie -
